Företags-nörderi

Jag slängde ut en liten omröstning på IG häromdagen, om det skulle vara intressant om jag delade med mig kring vilka system jag använder i företaget? Och det var faktiskt rätt många som klickade i Ja! Super roligt och i detta inser jag att ni är nog några stycken där ute som jobbar med hundföretag och kämpar på med ert egna företagande. Heja er! Nedan kommer mina "Must have" för att helt enkelt palla med allt som sker och hålla ut tider när hjärnan annars brinner upp. 😂



Steg ett alltid - En tydlig målbild. Vad gör jag? Varför gör jag det här? Och vart vill jag vara med det här om 6 månader? Dela upp allt i olika delar, jag ritar bubblor med fina streck och planerar därefter. Har alltid en plan på kommande 5 år (jag vet, det låter helt sjukt men de där åren går fort) sedan bryter jag ner allt i tydliga års mål och delmål per kvartal. Helt enkelt en tydlig målbild med en rödtråd i alla steg. Både rent ekonomiskt samt hur jag vill utveckla företaget i sig. Varför målbilden är viktigt? Jo, målbilden hjälper mig att arbeta strategiskt framåt och hjälper mig att ta beslut, även de tuffa besluten. Målbilden styr hur vi jobbar oss framåt.



Kalender och To do list. I mitt fall kör jag med papper och penna. Jag personligen tycker att jag kommer ihåg på ett helt annat sett och får en tydligare bild när jag tar fram den där pennan, öppnar kalendern och skriver ner allt. Sedan börjar jag alltid dagen med att kolla i kalendern & min "To do list" samt avslutar dagen med detta. Varje dag har jag en tydlig plan och för varje sak jag har gjort så bockar jag denna på listan. Som dagen idag; - Träningsplaner. Check - Bokföring. Check - Kursplanering. Check

- Telefonmöten x 2 med XXX. Check

osv osv. Check, check, check.


Jag skriver ner allt och bockar allt men min dag är inte slut förrns allt på listan är avbockat oavsett hur lång tid det tar. Så här gäller det att vara snäll mot sig själv (i den mån man kan) och fördela arbetsbördan så att man faktiskt hinner med. Innan jag checkar ut för arbetsdagen så ser jag till så att allt är klart och att jag iallafall slängt ett ögonkast kring vad som komma skall dagen efter.


Kalendern och "to do" hjälper mig att upprätthålla kvalitet & jag själv lär mig ständigt mer om Time-management och hur jag pusslar ihop företaget hand i hand med mitt privatliv.



Det här är avgörande oavsett vad man har för företag. Ekonomin alltså siffrorna ljuger aldrig och de måste stämma, helst på daglig bas. Se till att ha ett bra program som hjälper till med rapporter, är effektivt och har det Du behöver. Kan du inte bitarna själv så lej bort detta till en firma. Inga undantag. Det är ofta pga. att man inte har koll på detta som småföretag går under. Jag använder mig av Bokio.se och älskar hur de satt upp deras system. Gratis också. Bra va? Sen har vi det här med företagsbank. Jag bytte faktiskt bort handelsbanken mot Sveabank.com då jag tycker att Svea passar mig som liten egenföretagare bättre och då allt sker digitalt. Jag har inte tiden att springa på möten på banken utan behöver arbeta med detta på distans. Då gäller det att ha en bank som förstår sig på dessa saker i ryggen.


Ekonomin & systemen som man har runt detta är avgörande. I hur man fördelar sin tid, om man kan jobba med det man gör rent ekonomiskt och hur man strategiskt ser till så att ens företag lever många år till.



Vad genererar kunder utan att äta tid? Jo bra marknadsföring som rullar på utan att man behöver göra något, jo öppna plånboken men inte mer än så. Lägg ner pengar på en bra hemsida, kan du inte bygga den själv - köp in hjälpen. Det här ska man aldrig tumma på, hemsida är A&O idag. Upp med den, med din tonalitet och värdegrund, som drar din målgrupp. Värt alla dagar i veckan att lägga pengar på. Är den proffsig kommer fler välja att kontakta Dig. Sen gäller det att ha rullande annonser. Google & Facebook som minst.

Syns du inte, finns du inte. Budgetera för din marknadsföring på en gång och se det som en del av alla omkostnader i företaget.



Oavsett vad det är man startar upp så börjar man nästan alltid med ett sjukt galet driv och motivation. Herregud man ska ju förändra världen med ens passion och idéer! Men tillslut kommer verkligheten ikapp och det kan vara tungt med diverse saker. Det kan vara ekonomin, långa dagar som gör en trött, sådär in i själen, motgångar, privatlivet osv.

Hitta motivationen, håll fast vid det där som gjorde att du startade upp och försöka hitta sätt att tanka upp energi. För mig kan det vara att stå och mocka skit i hästens hage, eller bara pilla i hästens underbara man. En 20 min i stallet kan rädda hela min dag. Och när livet känns sådär jätte jobbigt och tungt påminner jag mig själv om varför jag gör det jag gör och alla ljusglimtar i mitt val. Bara av lite mindset kan saker och ting bli lättare.


Hitta motivationen så att det hjälper en framåt de mörka dagarna och utvecklar en (och företaget) mer under ens bra perioder.


Målbild Kalender Ekonomi Motivation

Grundstenarna som man sedan effektiviserar genom system, schemaläggning och utveckling. Utan dessa saker skulle jag inte klarat av att hålla verksamheten vid liv under en längre tid. Inte heller mäktat med livspusslet. Helt ärligt. Antagligen gått i personlig konkurs och rakt in i väggen... Det här med företagande och strategiskt arbeta med sig själv brinner jag för och i skrivande stund så utbildar jag mig mer inom detta område just för att kunna hjälpa fler att vända håll på deras liv och skapa lite magi.


Kram på er alla företagare och blivande företagare där ute! Ni behövs och ni är Viktiga. Glöm aldrig det!


58 visningar
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon

Passout Hundträning 
Stockholmsvägen 115, Bålsta

Mobil; 073-5273087

info@passouthundtraning.com

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon